سرخط خبرها

درباره عصر پلاستیکی

  • کد خبر: ۲۰۶۸۱۴
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
درباره عصر پلاستیکی
مصرف بی‌رویه محصولات پلاستیکی اگر مهار نشود در نهایت نفس انسان‌ها و محیط‌زیست را می‌گیرد

به گزارش شهرآرانیوز اقیانوس‌ها بیش از ۵‌تریلیون تکه پلاستیک شناور دارند، سواحل هم بالای ۷۰ درصد سطح انباشته با پلاستیک دارند. در جهان در هر دقیقه میلیون‌ها پلاستیک به‌فروش می‌رسد. افزون بر این‌ها اسباب‌بازی‌ها، کفش‌ها، دروپنجره‌ها، منسوجات، ظرف‌های آشپزخانه ای، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، لوازم خانگی برقی، لوله‌کشی‌ها و همه وسایل کاربردی نوع جنس تولیدی‌شان از پلاستیک است، غم‌انگیزتر این است که مهمانی‌ها و بیرون‌شهرهایمان هم پلاستیکی شده‌اند.

این پلاستیک‌ها همه بخش‌های زندگی ما انسان‌ها را دربرگرفته‌اند و آن‌قدر درحال فزونی هستند که ممکن است کره خاکی را به کره‌ای پلاستیکی تبدیل کنند. تا به رویه‌ای که در دنیای امروز شکل گرفته است فکر نکنیم و برای نجات جان خود و محیط زیستمان راه‌حلی نیندیشیم زمین پلاستیکی دیگر جای زیستن نخواهد بود.

۵۰۰ سال
پلاستیک‌ها با اینکه به‌ظاهر از نظر قیمت و بهداشت برای مردم، مفید و کارآمد هستند، ولی پانصد سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند که مشکلات زیادی را برای محیط‌زیست به‌وجود می‌آورند.

۴۰۰‌میلیون تن
سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تُن پلاستیک در جهان تولید می‌شود و ایران در بین ١٠ کشور پرمصرف پلاستیک جای دارد.

۱۸۵ هزار تن
تولید پلاستیک در ایران، سالانه ۱۸۵‌هزار تُن برآورد شده است.

۳ کیسه
هر ایرانی روزانه به‌طور میانگین سه‌کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند که متوسط عمر استفاده از هر کیسه فقط ١٢ دقیقه است.

بیماری‌های پلاستیکی
ابتلا به سرطان، التهاب‌های مزمن و بیماری‌های مختلف ایمنی فقط چند نمونه از تأثیرات نامطلوب پلاستیک و اجزای سمی آن بر سلامتی انسان هستند.

بطری‌های پلاستیکی
بطری‌های پلاستیکی و در‌هایشان جزو بیشترین ضایعات پلاستیکی هستند.

هزاران مرگ دریایی
با ورود کیسه‌های پلاستیکی به زنجیره غذایی جانوران دریایی، سالانه هزاران‌گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک‌پشت و پرندگان دریایی بر اثر خوردن اشتباهی این کیسه‌های پلاستیکی، خفه می‌شوند و می‌میرند.

۸ میلیارد تن
در هفتاد سال گذشته بیش از ۸‌میلیارد تن پلاستیک در دنیا تولید شده است.

۹۶ درصد
از کل پلاستیک‌هایی که روزانه در کشورمان استفاده می‌شوند ۹۶‌درصدشان مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شوند.

۷۰۰ گرم
سرانه تولید زباله روزانه هر ایرانی ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم است که ۱۰ درصد پسماند‌ها را کیسه‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند.

۶۰ درصد
بیش از نیمی از پلاستیک‌های مصرفی، بازیافت نمی‌شوند و در طبیعت رها می‌شوند.

۸۰ درصد
اگر به‌جای کیسه‌های پلاستیکی از جایگزین‌های مناسب مانند کیسه‌های پارچه‌ای استفاده شود تا ۸۰ درصد مصرف پلاستیک کم می‌شود.

۲۰۰ برابر
قیمت پلاستیک در آلمان، ۲۰۰ برابر گران‌تر از ایران است. به همین دلیل آلمانی‌ها کمتر از کیسه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند و آن‌ها را دور می‌ریزند.

راهکار‌های کاهش مصرف پلاستیک در زندگی

استفاده از ظرف‌ها، قاشق‌ها، کارد‌ها و چنگال‌های پلاستیکی را پُزی برای نشان دادن زندگی به‌روز ندانید و به‌جای اعتبار دادن به این کار‌ها به جنبه منفی و زیان‌بار آن برای طبیعت فکر کنید.

راحتی خودتان را به تخریب طبیعت ترجیح ندهید و در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به‌جای سفره‌های یک‌بار مصرف از سفره‌های معمولی استفاده کنید.

برای مصارف روزانه مانند کیسه نایلونی ساندویچ فرزندتان یا میوه و چاشت، ظرف‌های دردار بخرید و هر روز یک یا چند نایلون کمتر مصرف کنید. همچنین برای مواد فریزی هم از ظرف‌های مخصوص به‌جای کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار استفاده کنید.

در زمان خرید، کیف پارچه‌ای مخصوص همراه داشته تا نیاز به مصرف پلاستیک نداشته باشید. اگر هم فکر می‌کنید بعضی خریدهایتان نیاز به پلاستیک دارد از کیسه‌های پلاستیکی استفاده شده در خانه، همراه خود ببرید.

وقتی با فرزندتان به فروشگاه می‌روید تا جای ممکن روی کالا‌هایی دست بگذارید که پس از مصرف، پسماند پلاستیکی کمتری تولید کنند.

جمع‌آوری پسماند‌های پلاستیکی را به‌چشم یک ضرورت ببینید. جای مناسبی برای این پسماند‌ها و وقت خوبی برای تفکیکشان درنظر بگیرید.

یک ساعت در هفته را به جست‌وجوی مطالبی درخصوص بازیافت پلاستیک اختصاص دهید و راه‌های آسان جمع‌آوری پسماند‌های پلاستیکی و تجربه شهر‌ها و کشور‌های دیگر را بررسی کنید.

چند کاردستی از پسماند‌های پلاستیکی یاد بگیرید و در جمع فرزندان یا کودکان آن‌ها را بسازید و درباره عیب‌های مصرف زیاد پلاستیک با آن‌ها صحبت کنید.

خود را وام‌دار طبیعت بدانید و با استفاده محدود از محصولات پلاستیکی، مسئولیت‌پذیری‌تان در برابر آن را نشان دهید.

مصرف پلاستیک خود را در دوره‌های زمانی مشخص (مثلا هر هفته) بسنجید.

وقتی به طبیعت می‌روید و با زباله‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت روبه‌رو می‌شوید، درباره رفتار ناپسند مصرف‌کنندگان آن‌ها و پیامد‌هایی که برای طبیعت دارند با فرزندانتان صحبت کنید.

برای خود، چالش «هفته بدون کیسه پلاستیکی» بگذارید و به خودتان قول دهید برای جلوگیری از پراکندگی کیسه‌های پلاستیکی سبک و ورودشان به رودخانه‌ها که سبب گرفتگی آبراهه‌ها می‌شود و خسارت زیاد به محیط‌زیست می‌زند، استفاده‌شان در هفته را به صفر برسانید.

برای پوشش سطل زباله از کیسه‌های پلاستیکی باقی مانده از خرید‌های قبلی بهره ببرید و سعی کنید با تفکیک مواد آلی مانند پوست میوه‌ها از دیگر زباله‌های تر، حجم زباله‌هایتان را کم کنید.

به خرید مواد سازگار با محیط زیست، مانند مسواک‌های بازیافت‌شدنی بیشتر بیندیشید.

استفاده ایمن از ظرف‌های پلاستیکی

کیفیت ماندگاری و طول عمر هر ظرف پلاستیکی در شناسنامه آن حک‌شده است. از این رو باید این ظرف‌ها را فقط متناسب با طول عمرشان استفاده کرد، زیرا مصرف مداوم از ظروف پلاستیکی می‌تواند سبب پراکنده شدن میکروپلاستیک‌ها در محیط شود.

۵ توصیه جدی

  • ظرف‌های پلاستیکی پلی‌کربناتی را در مایکروویو نگذارید.
  • برای شیردهی به کودکان از بطری‌های شیشه‌ای یا بدون بیسفنول آ (۱) استفاده کنید‎. ‎
  • اسباب‌بازی‌های غیرپلاستیکی یا پلاستیکی بدون بیسفنول‌آ بخرید‎. ‎
  • برای شست‌وشوی ظرف‌های پلاستیکی از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید.
  • بطری‌های پلاستیکی آب را در فریزر نگذارید، زیرا سبب آزادسازی سم دیوکسین از ظروف پلاستیکی می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->